Skrzyżowania


Skrzyżowanie równorzędne

Chyba każdy wie, że obowiązuje tu zasada "prawej ręki". Oznacza to, że będąc na takim skrzyżowaniu musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się po prawej stronie, a jeżeli chcemy skręcić w lewo, to także pojazdowi z naprzeciwka, który jedzie prosto lub skręca w prawo. Ot cała teoria. Warto pamiętać też o tym, że pojazdy szynowe mają całkowite pierwszeństwo TYLKO na skrzyżowaniach równorzędnych. Gdyby zdarzyło się, że na takim skrzyżowaniu każda z jezdni byłaby zajęta przez samochód, to wtedy górę wzięłaby kultura, czyli dawanie prawa do pierwszeństwa innym samochodom.


Kolejność: 3-2-1


Kolejność: 2-1-3


Kolejność: 3-2-1


Kolejność: 2-1-3


Kolejność: 2-1-3


Kolejność: 3-2-1


Skrzyżowanie oznakowane (liniowe)

Nazwa użyta w nawiasie jest moim uproszczeniem. Na takich skrzyżowaniach pierwszeństwo przejazdu oraz drogi podporządkowane przebiegają w linii prostej. Tu też obowiązuje zasada, że jeśli ktoś jedzie prosto lub skręca w prawo, to ma pierwszeństwo przed tym, co skręca w lewo. Ta zasada ma swoje zastosowanie u osób mających takie same prawa na skrzyżowaniu, czyli np. wobec dwóch uczestników ruchu posiadających pierwszeństwo.


Kolejność: 3-1-2


Kolejność: 2-1-3

Znak "STOP" jest równorzędny ze znakiem "droga podporządkowana".


Kolejność: 3-2-4-1

Pojazd uprzywilejowany na sygnale ma zawsze pierwszeństwo przed wszystkimi.


Kolejność: 3-1-4-2


Kolejność: 3-4-2-1

Pojazd szynowy musi dostosować się do oznakowania.


Skrzyżowanie oznakowane (łamane)

Nazwa użyta w nawiasie jest moim uproszczeniem. Na takich skrzyżowaniach przebieg dróg z pierwszeństwem i podporządkowanych nie przebiega w linii prostej. Osoby znajdujące się na drodze z pierwszeństwem jadą jako pierwsze, a osoby z dróg podporządkowanych obowiązuje zasada "prawej ręki". Oczywiście tutaj także ma zastosowanie reguła mówiąca, że osoby jadące na wprost lub skręcające w prawo mają pierwszeństwo przed tymi skręcającymi w lewo - gdy znajdujemy się na jezdniach z takimi samymi prawami. Jeżeli jednak jesteśmy na drodze z pierwszeństwem i skręcamy również w drogę z pierwszeństwem - mamy prawo do opuszczenia skrzyżowania jako pierwsi.


Kolejność: 3-2-1-4


Kolejność: 4-3-2-1

Znak "STOP" jest równorzędny ze znakiem "droga podporządkowana".


Skrzyżowanie o ruchu okrężnym (równorzędne)

Przed takim rondem widnieje znak nakazu "ruch okrężny". W takim przypadku znajdując się na rondzie, musimy ustąpić pierwszeństwo samochodom, które chcą wjechać na rondo. Pamiętajmy, że na takim rondzie równorzędnym pojazdy szynowe mają prawo do pierwszeństwa (TYLKO na skrzyżowaniach równorzędnych).


Kolejność: 4-2-3-1


Kolejność: 1-3-2-4


Skrzyżowanie o ruchu okrężnym (oznakowane)

Przed takim rondem widnieje znak nakazu "ruch okrężny" oraz znak ostrzegawczy "droga podporządkowana". Chcąc wjechać na takie rondo, należy ustąpić pierwszeństwo samochodom znajdującym się już na tym rondzie.


Kolejność: 4-1-2-3


Włączanie się do ruchu i przecinanie się kierunków ruchu

Zawsze, gdy włączamy się do ruchu musimy ustąpić pierwszeństwo osobom znajdującym się już na pożądanej jezdni. Tak jest również w przypadku drogi głównej - jeśli włączamy się w nią to ustępujemy pierwszeństwa samochodom, które już się po niej poruszają. Jeśli przez naszą jezdnię przebiega torowisko pojazdów szynowych, to wtedy mają one prawo do pierwszeństwa, bo przejeżdżamy przez ich strefę.

Włączamy się do ruchu, gdy wjeżdżamy...

* na drogę z posesji lub z obiektu przydrożnego

* na drogę z pola lub z drogi gruntowej

* na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych


Kolejność: 3-2-1


Kolejność: 3-2-1


Kolejność: 2-4-3-1


Kolejność: 3-2-1


Poznaj-Testy: pytania z działu "pierwszeństwo przejazdu" od 193 do 258