Egzamin teoretyczny


O tym jak poradzić sobie z nauką do egzaminu możecie przeczytać tutaj. W tym miejscu chcę jednak przedstawić na czym polega owy egzamin i jak on wygląda. Egzamin teoretyczny polega na wykazaniu się nabytą wiedzą o przepisach ruchu drogowego oraz na temat mechaniki samochodu. Musimy odpowiedzieć na wylosowane przez komputer pytania. Egzamin trwa maksymalnie 25 minut.

Pytania podstawowe wymagają odpowiedzi pomiędzy "tak" lub "nie" i jest ich 20. Punktowane są skalą od 1 do 3 w zależności, czy wiedza zawarta w pytaniu ma duży, średni czy mały wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zawierają one obrazki lub krótkie filmiki określające sytuację, w której się znajdujemy. Na zapoznanie się z treścią, filmikiem/obrazkiem oraz udzielenie odpowiedzi mamy 35 sekund. Część podstawowa zawiera 10 pytań za 3 punkty, 6 za 2 oraz 4 za 1.

Pytania specjalistyczne wymagają odpowiedzi pomiędzy A, B lub C. W puli jest ich 12. Punktowane są również skalą od 1 do 3, a ilość punktów znowu zależy od tego, jak ważne jest ono w stosunku do bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pytanie może posiadać ilustrację, ale są też pytania bez niej. Mamy aż 50 sekund na zapoznanie się z treścią pytania i odpowiedziami oraz na wskazanie rozwiązania. Część specjalistyczna zawiera 6 pytań za 3 punkty, 4 za 2 oraz 2 za 1.

Oczekiwanie na wynik wynosi kilka sekund.

Egzamin praktyczny


O tym jak się na niego przygotować przeczytacie tutaj. Ma on 3 etapy, a trwa maksymalnie godzinę.

1. Sprawdzenie stanu pojazdu. Komputer losuje nam jedne światła, w które wyposażony jest samochód oraz element pod maską. Musimy wiedzieć gdzie się znajdują. Światła do wyboru to: pozycyjne/postojowe, mijania, drogowe, przeciwmgłowe tylne, kierunkowskazy, awaryjne, STOP oraz cofania. Pod maską do sprawdzenia mamy: poziom płynu hamulcowego, poziom płynu chłodzącego, poziom oleju silnikowego, poziom płynu do spryskiwaczy oraz sygnał dźwiękowy (który znajduje się oczywiście na kierownicy). Egzaminator może wydać polecenie o wskazanie zbiornika albo sprawdzenie poziomu płynu.

2. Jazda po łuku oraz ruszanie na wzniesieniu. Musimy wykonać te dwie czynności na placu manewrowym: "Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu" oraz "Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu".

3. Jazda w ruchu drogowym. Musimy stosować się do poleceń egzaminatora i pokazać, że potrafimy używać sterowników w samochodzie oraz że znamy przepisy. Później dostaniemy także polecenia, aby zawrócić (na rondzie/na sygnalizacji świetlnej/na skrzyżowaniu/na trzy/z wykorzystaniem infrastruktury drogowej) oraz zaparkować (prostopadle/równolegle/skośnie).

Jak się nie stresować?


Przede wszystkim musicie być pewni swojej wiedzy oraz swoich umiejętności. Tylko pewna siebie postawa wraz z optymizmem może zapewnić Wam sukces. Każdy kto chce posiadać prawo jazdy musi przez to przejść. Stan psychiczny ma bardzo duży wpływ na Wasz wynik, bo może Was on ograniczać, jeśli myślicie pesymistycznie. Musicie iść z podniesioną głową i pełni wiary, że się uda! Na praktyczny egzamin idźcie z przekonaniem, że to po prostu kolejna jazda na kursie, kolejna okazja na przejechanie się znanym przez Was samochodem, tylko z osobą na zastępstwie. Wyśpijcie się, aby być w pełni sił. Jeśli możecie, wybierajcie terminy do południa, wtedy jest mniejszy ruch na mieście oraz macie więcej energii. Nauczcie się myśleć przepisowo (rozwiązując wiele testów i czytając podręcznik jest to normalne). Prawda jest taka, że egzaminator jest po prostu w pracy i wykonuje co do niego należy. Nie może Wam nie zaliczyć egzaminu bez konkretnych podstaw. On ma po prostu sprawdzić to, czego nauczyliście się na kursie i nic innego! Pamiętajcie o wygodnym obuwiu na praktykę. Możecie dokupić sobie jazdę dzień przed, aby być bardziej pewnym swoich umiejętności. Nie spieszcie się! Na teorii dobrze się zastanówcie zanim przejdziecie do następnego pytania, a na praktyce róbcie wszystko powoli, czas działa na Waszą korzyść!